De vraag:
De gemeente Deventer is een koploper in de aanpak rondom jeugdzorg. In het kader van ‘voorkomen is beter dan genezen’ heeft de gemeente vooral ingestoken op preventie. Maar hoe pakt de gemeente Deventer deze communicatie rondom de aanpak van jeugdzorg aan?
Daar kwam buro Eigenz in beeld. De vraag aan ons was om een infographic te ontwerpen die deze werkwijze verbeeldt. Vervolgens bleken aanvullende communicatie middelen omtrent jeugdzorg Deventer nodig te zijn. Zoals bijvoorbeeld een verhelderende animatie en een informatie folder.
Hoewel deze communicatie middelen in eerste instantie bedoeld waren voor de inwoners, wil de gemeente dit ook gaan delen met andere gemeentes en partijen. Omdat deze werkwijze zo bijzonder en nieuw is.
De aanpak:
Het verhaal van de Deventer jeugdzorg aanpak wordt verbeeld aan de hand van een landschap. Het verbeelde landschap is een gelaagd landschap, het laat de verschillende stadia van hulpbehoevendheid aan je zien.
Karaktertje
In de infographic wordt een karakter geïntroduceerd. Dit karakter, een meisje op een skateboard, komt op verschillende communicatiemiddelen terug. Vervolgens ontwikkelt ze zich in het volgende stadium als hoofdpersoon van de animatie. Ook is ze terug te zien in de informatieve folder.
Herkenbaarheid
Het is zeer belangrijk dat de doelgroep zich wel herkent in de beeldtaal. Dat heeft geleid tot een opvallend kleurenpalet en een aansprekende beeldtaal zodat we de doelgroep op een positieve manier aan spreken.
“Het is belangrijk dat de doelgroep zich wel herkent in de beeldtaal.”
Het resultaat:
Kortom, het resultaat van dit project is een eenheid van aansprekende middelen, passend bij de doelgroep. Samen met de klant hebben we deze unieke beeldtaal opgezet. Omdat het verschillende middelen zijn, zowel online als offline, wordt het breed ingezet door de gemeente. Tenslotte doet het ons goed om op deze manier ook bij te mogen dragen aan een belangrijk en actueel onderwerp als jeugdzorg.
Extra uitingen: