De vraag:
Met Transform ontwikkelen de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Zwolle een aanpak om 40.000 bestaande woningen versneld van het aardgas over te laten gaan op duurzame energie. Dat doen zij samen met partijen zoals woningcorporaties, netwerkbedrijven en waterschappen. En met de provincies Gelderland en Overijssel, het Rijk en Europa.
Urgent thema
De aanpak en visie van Transform, is te groot om in één minuut mondeling uit te leggen. Om die reden kwamen wij in beeld. Onze opdracht was dan ook: leg uit hoe Transform nu precies werkt, aan de hand van een animatie. Zodat betrokken partijen en mogelijke samenwerkingspartners, meteen de urgentie van Transform begrijpen. Vervolgens gingen wij hier vol groene energie mee aan de slag.
De aanpak:
Motion Graphic
Transform is een groene organisatie die veel te vertellen heeft. Om hun uitgebreide werkwijze te verbeelden op een pakkende manier, hebben wij allereerst gekozen voor een andere manier van animeren. Namelijk: een Motion Graphic. Deze heldere, iconische illustraties laten in één oogopslag zien waar het om gaat. Een krachtige beeldtaal, passend bij het onderwerp.
Knipoog
Om naast de urgente boodschap van de animatie, ook een knipoog mee te geven aan de kijker, hebben we gespeeld met visuele metaforen. Ter illustratie: met een bestuurshamer wordt het gas afgesloten.
Vervolgens komen een aantal beeld elementen uit de animatie ook terug in een bijpassende infographic.
“Een kleurengamma moet passen bij het thema en aansluiten bij de huisstijl.”
Het resultaat:
Transform heeft een prachtige animatie ontvangen, die in enkele minuten hun verhaal en werkwijze verteld. Het benadrukt de urgentie om woningen van aardgas over te laten gaan naar duurzame energie. Deze uitleg animatie werd na ontvangst ook gebruikt als presentatie middel. Dat heeft geleid tot een interessante binnenkomer en een sterke ondersteuning van je verhaal met beelden waar je op terug kunt vallen.
Kordaatheid
Hieruit blijkt dat je een animatie dus ook heel goed kunt inzetten tijdens een seminar/congres, waarbij je meteen de aandacht trekt van de kijker. Ook nodigt het uit voor een gesprek en daardoor ontstaat begrip en kordaatheid. Tenslotte was dit ook het beoogde doel wat Transform voor ogen had.
Bekijk een ander project over duurzaamheid.
Extra communicatie middel: