De vraag:
De inwoners van Deventer die een bijstandsuitkering aanvragen doorlopen verschillende stappen. Om inwoners wegwijs te maken in de wereld van het aanvragen van een bijstandsuitkering in Deventer is een animatie gewenst. Omdat dit de kijker stapsgewijs begeleid en bij de hand neemt. Aanvullend hierop bleken infographics gewenst, die deze stappen ook verbeelden. Maar dan offline, in de vorm van drukwerk. Op deze manier bereik je mensen zowel digitaal als op papier.
De aanpak:
Storytelling
Een proces begrijpelijk uitleggen voor de doelgroep, gaat makkelijk door middel van storytelling. Allereerst zijn we voor dit onderwerp, samen met de klant, op zoek gegaan naar een representatief persoon. Dat heeft in dit geval geleid tot Kevin de kok. Hij neemt je stapsgewijs mee in zijn zoektocht naar het aanvragen van een bijstandsuitkering in de gemeente Deventer.
Herbruikbaar
De animatie is zo opgezet dat de content ook eenvoudig toe te passen was in de verschillende infographics. Dit maakt de animatie herbruikbaar.
“Het artwork uit de animatie, werd doorgevoerd in de infographics.”
Het resultaat:
Dit project resulteerde in een vlotte animatie met een heldere beeldtaal over de bijstandsuitkering in Deventer. Ook werden aanvullend op de animatie meerdere infographics/praatplaten ontworpen. Deze konden eenvoudig worden ingezet tijdens bijeenkomsten van de bijstandsaanvragers. Doordat de gemeente nu zowel online als offline communiceert, is het proces voor iedereen duidelijk en werkbaar. Wij ervaarden dit project als een mooie manier om ons creatieve steentje bij te dragen aan de maatschappij.
Bekijk ook het project over schuldhulpverlening.
Communicatie uitingen: